Na kafe s… Kamilem Hanzlíkem

Na kafe s… Kamilem Hanzlíkem

Slevomat HR 8. 8. 2019

Jako dalšího kolegu jsem si pro sérii rozhovoru „Na kafe s…“ vybrala Kamila Hanzlíka, kterého můžeme aktuálně potkávat na pozici CFO. Jaká byla cesta Kamila do Slevomatu a co na financích aktuálně plánují? To všechno v rozhovoru.

Jaká byla tvoje cesta do Slevomatu? Co tě na téhle firmě zaujalo natolik, že se tu s námi potkáváš již 3 roky?

Dozvěděl jsem se o tom vlastně úplnou náhodou během večeře s kamarády z vejšky. Kamarád Adam se tehdy vracel z Číny do Čech a vyprávěl, že bude pracovat ve Slevomatu. V té chvíli mě napadlo, jaká by to byla pecka i pro mě, ale zrovna do svého týmu nikoho nepotřeboval. Pro mě byl Slevomat lovebrand – vidím tam u sebe nějaké objednávky i z úplně prvních let Slevomatu.

Po čase se Adam ozval, že by měl prostor na nějakou krátkodobou výpomoc. Popisoval mi ve zkratce fungování financí Slevomatu a já si říkal, že mi to přijde jako taková studentská organizace a že by to mohlo fungovat o dost lépe. A začalo mě to opravdu lákat. Byl jsem zrovna na volné noze po odchodu z korporátu, takže nebyl důvod své štěstí nezkusit. Po vyřešení úkolu, na který jsem byl primárně do finančního týmu přijat, jsem identifikoval nové okruhy, ve kterých bych mohl pomoct, a z toho vlastně vznikla další spolupráce.

Během 3 let se událo hodně změn včetně tvé pozice, která se z projektové spolupráce změnila v CFO. Jak to vnímáš? A jak se ti v nové pozici zatím líbí?

Já mám změny rád a mnohdy je i sám iniciuji. Někdy bývá komfortní zůstat v zajetých kolejích a držet si stejné status quo, ale pro mě většinou ne. Snažím se neustále zamýšlet se, jestli jsou věci nastavené správně.

Mnohem radši hledám cestu, jak procesy automatizovat, zjednodušovat nebo prostě nedělat, pokud nepřinášejí hodnotu nebo nejsou třeba ze zákona povinné. 🙂

Ne tak, že svou práci jen předám někomu jinému, ale spíš se zamýšlet nad tím, jak dělat věci efektivně nebo je dělal automat. V rámci našeho týmu razím zásadu, že mě osobně práce baví, a chci, aby bavila i lidi kolem mne.

Když ukážu příklad – ve Slevomatu bylo 7 let běžné nahrávat bankovní výpisy každý den, abychom věděli, které platby nám přišly, a mohli zákazníkům vystavit voucher. Nikomu ve financích nevadilo, že se to dělá každý den v 8 ráno a musí se k tomu vstávat, ať máš dobrý, nebo špatný den. Každé ráno se vstalo a stokrát kliklo, třeba i před Vánoci nebo o víkendu. Protože si vážím svého osobního volna i volna lidí kolem sebe, zjišťoval jsem jestli by se to dalo vyřešit nějakou automatizací a došel za vývojáři, jestli by to pro nás udělali. Dohodli jsme se na řešení a pro správnou motivaci to skončilo sázkou. 🙂 Slíbil jsem, že jestli mi to zvládne kolega naprogramovat, složím mu nový stůl. A on to zvládnul. Platby běhají automaticky a kolega má složený stůl.

Je to ohromná výhoda pro naše zákazníky, protože když mají stejnou banku jako my, dostanou voucher okamžitě po zaplacení převodem třeba během pár vteřin. Pokud mají banku jinou, dostanou voucher třeba stejný den odpoledne v závislosti na bance, kdy se nám platba připíše na účet. Krom toho to šetří čas a nervy zákaznické, protože zákazníci nevolají naštvaní že poslali platbu a my jim nedáme voucher, i když máme platbu na účtu. Navíc ti, co nahrávali platby, můžou dělat něco užitečnějšího.

Kdybys měl vyzdvihnout jednu věc, která ti za dobu fungování ve Slevomatu přišla nejzábavnější, která by to byla? Máš nějaký projekt, na který jsi nejpyšnější?

Co bylo nejzábavnější, to nevím. Mě baví všechno. Nechci, aby to vyznělo blbě, ale je to tak. 🙂

A co třeba projekt virtuálních platebních karet, se kterými jsi přišel? Jak vlastně vznikl?

Vzniklo to tak trochu náhodou, kdy mě poprosili kolegové z obchodu o pomoc s jedním z našich obchodních partnerů, hotelem Clarion. V té době měli problém s vystavováním účetních dokladů pro naše zákazníky a bránilo to naší spolupráci.

Vyrazili jsme za nimi na schůzku v sestavě 5 lidí (rád se obklopuju lidma, kteří jsou chytřejší než já, a proto jsem tam nešel sám). Věděl jsem, že bychom se mohli točit na věcech, ve kterých nemusím být dostatečně kompetentní. Klasicky chodí partnerům vyúčtování za vouchery 3× měsíčně, což jim jako velké firmě nevyhovoval a měli problém s párováním našich plateb na jednotlivé zákazníky. Zjistili jsme nakonec, že by potřebovali dostalt peníze hned v momentě, kdy se na recepci zákazník Slevomatu objeví.

Bohužel jsme nevěděli, jak na to. Obvolal jsem kamarády z vysoké školy, kteří se platebním metodám věnují, a zjistil, že někde ve světě něco takového existuje. Zatím jsme to ale neuměli pojmenovat a dohledat. A pak jsem právě objevil systém virtuálních platebních karet, který jsem začal zkoumat dál. Shodou okolností v té době stejnou věc řešili Secret Escapes, takže jsme spojili síly, navzájem se dostatečně “nachytřili”, zafungovalo to a teď u nás tento systém běží a partneři jsou spokojeni.

To je právě i to, co mě na Slevomatu baví. Od myšlenky něčeho, co zatím třeba ani neumíme pojmenovat, může velmi rychle vzniknout reálná věc, kterou zákazníkům a partnerům umíme nabídnout.

Co tě ve Slevomatu teď drží? Po tvém profesním profilu by skočil každý headhunter, ale přece jenom se nenecháváš strhnout a dál tu pracuješ s námi. 🙂 Co je tím hlavním důvodem?

Nevím, kde začít. 🙂 Moc mě to tu baví primárně pro firemní kulturu, akorát to slovní spojení je těžko uchopitelné. Je to něco, co žije ve vzduchu, a každý si pod tím navíc představí něco jiného. Co za tím ale vnímám já, je seskupení lidí, kteří vyznávají stejné životní zásady a hodnoty. To je něco, co mě tu drží jako magnet. Mám kolem sebe lidi, kteří jsou pro mě téměř tak blízcí jako rodina. Je to pro mě parta v podstatě nejlepších přátel. Myslím, že Slevomat dokáže nalákat lidi, kteří mají hodně podobné smýšlení a zároveň i životní hodnoty nebo zásady a chtějí mít nějaký dopad. Tady ho mají. Samozřejmě záleží, co člověk hledá a jak je nastavený, ale právě v tomhle je Slevomat fakt unikátní – sdružuje lidi, kteří to mají nastavené přesně takhle. Mám pocit, že si tu lidé můžou za půl roku zkusit to, co by si jinde nezkusili.

Zároveň to ale není výkon v tom slova smyslu, že bys po svém týmu (nebo sám sobě) chtěl, aby pracovali 20 hodin denně. Já sama ten výkon vnímám fakt jako přidanou hodnotu, kterou té firmě můžeme – a hlavně chceme – věnovat. Jak to vidíš ty?

Přesně tak. Když to otočím k svému týmu – Slevomat je opravdu velká firma a my jako tým financí děláme servis pro 4 společnosti (Slevomat, Zľavomat, CK Zanzo a Skrz). A to v počtu, který je velmi často málo i pro 1 společnost, ale přesto jsme schopní dělat kompletní servis. Máme měsíčně skoro milion účetních transakcí, což je obří číslo, ale z toho počtu je třeba jen půl procenta ručně dělaných. Zbytek je kompletně všechno zautomatizované přes denní importy a nastavené našimi vývojáři anebo přímo v účetním systému. Beru to tak, že automatické importy jsou ale právě tak dobré, jak si je my dokážeme nastavit. Mnohem radši investuju spoustu času do správného nastavování, ať pak tu službu dělají za nás, než abych měl armádu 30 lidí, kteří z toho budou nešťastní. Co jiné firmy můžou brát jako standard – že mají člověka nebo rovnou celý tým na párování plateb – na to my nemáme nikoho. Párují se mimochodem v rámci Zákaznické péče, což je podle mě unikátní.

Snažím se, aby práce lidi bavila. A není potřeba, aby trávili večery prací. Vážím si svého osobního času i času svých kolegů. Sám mám rodinu, se kterou chci být co nejvíc.

Jakmile se objeví něco, co jim zabírá spoustu času a ještě je to nebaví, potřebuji to vědět a zajímám se o to. A buď jim s tím pomůžu já (třeba minulý týden jsem dával svému týmu speciální školení na Excel), nebo vymyslíme jinou cestu.

Chci, abychom kriticky nahlíželi na každou větší věc, kterou máme dělat. Pokud je to nutný, pojďme se zamyslet, jestli to nejde dělat lépe. Chci svému týmu dát možnost se nad věcmi zamýšlet, ale zároveň samozřejmě potřebuji, aby věci, které se mají dít, běžely. 🙂

Co teď ve financích plánujete za novinky?

Aktuálně pracujeme na data management systému. Ty fungují tak, že někam pošleš fakturu, která se ti vytěží, přečtou se všechny informace, které jsou důležité, a přijde to na schválení. Pokud se vyhodnotí, že je to dobře, stane se v rámci financí to, že místo přeťukávání spousty informací z každé faktury jenom mrkneme, jestli vše souhlasí, a podle obsahu se faktura sama přiřadí k příslušnému člověku, který za ní stojí. Jedná se o takové normální workflow, které ve spoustě firmách už je, ale dost často mám pocit, že jsou pak lidé otrokem toho systému. Sám jsem to zažil ve větších firmách, kdy ti neustále chodí nějaké notifikace, které tě obtěžují, a nikdo nechápe, proč tomu tak je, a jen to slepě odbouchávají. Když jsme teď v situaci, že si to implementujeme sami pro sebe, chceme s týmem vše nadefinovat tak, abychom otroky nebyli, a sloužilo to přímo pro nás – nás nemyslím jen finance, ale každého kolegu ve Slevomatu, který s tím přijde do kontaktu. Takže na to se aktuálně těšíme.

I když je v některých společnostech CFO vnímaný jako ten člověk v kvádru, co sedí někde v rohu a všichni se ho bojí, u nás to tak není. Za tebou může kdokoliv s čímkoliv přijít. Vidím, že máš skoro vžd

y dveře otevřené. S čím se na tebe kolegové nejčastěji obracejí a jak vnímáš své postavení v rámci firmy?

Bohužel se na mě často obracejí i s tím, s čím by úplně nemuseli. 🙂 Já jsem finančák a moje kreativita je zanedbatelná ve srovnání s kolegy, kteří jsou v lecčem mnohem lepší než já. A je to super, protože kdyby tady byli všichni jako já, tak se navzájem pozabíjíme. Každý jsme unikátní a díky tomu to funguje. Jakmile chce někdo řešit něco s financemi, jsou dveře kdykoliv otevřené. Mám rád kolem sebe lidi, kteří mi můžou pomoct a díky kterým vím, že na to nejsem sám. Nehraju si na žádné funkce, jsme tým a důležitý je pro mě týmový úspěch než individuální zásluhy. To je jedna věc. A druhá je, že máme malý tým – to znamená, že když někdo neví, za kým má jít, tak jde za mnou. A já jsem pak ten, kdo ho nasměruje, mám v týmu skvělé lidi, kteří vědí, co a jak a pomůžou.  

Kdybys měl Slevomat popsat třemi slovy, jaká bys vybral?

Svoboda, která tu hodně rezonuje. V rámci týmu i napříč firmou. Zábava – baví nás nejen práce samotná, ale také kolektiv. Zodpovědnost – nikdo se tu neschová, jsme zodpovědní za to, co uděláme. Jsi zodpovědný za svoje nápady, které realizuješ, vidíš je rovnou v životě Slevomatu fungovat a můžeš mít hned zpětnou vazbu zákazníků.

Chcete jít s námi na kafe příště vy? Přidejte se k nám!    Volná místa!

Jak se vám článek líbil?

Slevomat HR

Přidejte se k nám, bude to jízda! Hodně se naučíte, zužitkujete své nápady a nebudou vás svazovat žádná korporátní pravidla. Máme výjimečnou firemní kulturu, neustále se rozvíjíme, říkáme věci na rovinu a podporujeme inovace i zdravé riskování. Rádi se s vámi podělíme o nasbírané zkušenosti, a to nejen o ty tuzemské, ale i zahraniční. Jsme totiž součástí mezinárodní skupiny Secret Escapes, která se specializuje na prodej luxusních pobytů po celém světě. Staňte se součástí našeho týmu i vy. Slevomat: Cesta k zážitkům i k nové práci. 

Nahoru